fbpx

Hvad er On-page SEO?

Hvad er On-page SEO?

Når du arbejder med søgemaskineoptimering (SEO) kan du inddele dit arbejde i to hovedområder: On-page SEO og Off-page SEO.
On-page SEO er en betegnelse for Onsite SEO eller On-site søgemaskineoptimering, og er den type SEO-optimering der foregår på selve din hjemmeside. I modsætning til Off-page SEO, som især omfatter arbejdet omkring linkbuilding

Vi har her valgt, at liste de vigtigste punkter inde for On-page SEO, som din hjemmeside skal have styr på.

Har du brug for hjælp til SEO-optimering? Klik her

1. Title Tags

Title tags er et af de vigtigste elementer af on-page SEO-optimering, og derfor er det vigtigt at udfylde denne eså godt som muligt. I titlen skal der bl.a. inkluderes sidens vigtigste søgeord (også kendt som keyword).
For at lave det bedst mulige title tag, skal titlen være imellem 55-65 tegn med mellemrum, og gerne have søgeordet, så langt mod starten som muligt.

2. Meta Beskrivelse

En meta beskrivelse er ikke bevist, at have en direkte indflydelse på din sides SEO. 
Den kan dog have stor indflydelse på, om en potentiel kunde klikker ind ved dig eller konkurrenten.

Her ser du et eksempel på en meta beskrivelse.

hvad er en meta beskrivelse?

Under titlen “Skabelon til hjemmeside – AutoTask”, kan du læse vores meta-beskrivelse for artiklen. Her forklare vi, hvad der er i vores artikel, og hvad man kan lære ved at læse den.
Det er her, du skal fange dine kunders opmærksomhed.

3. Overskrifter (Headings)

Overskrifter på din hjemmeside, er også kendt som headings. Disse kan blive opdelt i følgende hieraki.

H1
H2, H3, H4, H5, H6

En vigtig regel er, at din H1 (Hovedoverskrift) er den første overskrift på din side / artikel, og derfor også den vigtigste. Derefter kan resten bruges, det er dog en vurderingssag omkring, hvilke du skal bruge hvornår.
Vurder dem derfor altid efter vigtighed. 
Eksempelvis er en H2-overskrift, vigtigere end en H3-overskrift.

4. Lav en ordentlig URL

Når du laver en URL på din side, foreslår vi at du benytter dig af bindestregen, frem for bundstregen.

Vi foreslår det, fordi bindestregen fungerer som en ordopdeler, fremfor bundstregen, der ikke virker naturligt som en ordopdeling.
Der kan også ske det, at du bruger for mange bindestreger, og vi anbefaler at man maksimalt bruger 3 af dem, i sin URL.

5. Google Search Console

Google Search Console kan hjælpe dig til at skabe indblik i, hvordan søgemaskinerne læser og forstår din side. Den fortæller dig også, hvilke fejl den selv finder på din side, så du let og enkelt kan rette op på de fejl der er blevet lavet hen af vejen.

Klik her og opret din Google Search Console .

Find forfatteren bag indlæget

Find os også på diverse sociale medier :-)

Meta Ads | Email Marketing | Frontend

Laurits Roager

SEO | Google Ads | Backend

Frederik Gaarde

ønsker du selv at skrive indlæg?

Har du viden indenfor emnerne, og ønsker du at dele din viden. Kontakt os gerne 🙂